Pure Research Studio is the space of photographic research and experiments curated by Dominika Sadowska.
PROJECTS 2022
The Room / group exhibition
participants:
Marta Behling, Tomasz Bortkiewicz, Grzegorz Bukalski, Julia Dacka, Krzysztof Kalinowski, Julia Kiklica, Joanna Mariak, Karolina Nowicka, Magdalena Nowicka, Natalia Paklikowska, Aga Sochal, Andrzej Wencel
curator:
Dominika Sadowska
Fotofestiwal 2022
Pure Research Studio
Fundacja Działania
6 Sierpnia 5, Łódź
Opening July 4, 6:30 p.m.
The Room project is an opportunity to enter room, where the relations of the elements are shaken and their sizes are disturbed. The emergence of the artefact situated in this space has been provoked by the work of a team of young artists - students of the Lodz Film School - within an established system of communication. The object and the images are blended with imaginings, simulations and semblances of themselves.
Work conducted within the framework of statutory research of the Strzemiński Academy of Fine Arts Łódź.
_____________________________________________
The Room / wystawa zbiorowa towarzysząca Fotofestiwalowi 2022
Autorzy: prac:
Marta Behling, Tomasz Bortkiewicz, Grzegorz Bukalski, Julia Dacka, Krzysztof Kalinowski, Julia Kiklica, Joanna Mariak, Karolina Nowicka, Magdalena Nowicka, Natalia Paklikowska, Aga Sochal, Andrzej Wencel
Kurator: Dominika Sadowska
Materiały graficzne: Julia Kiklica
Materiały promocyjne multimedialne: Magdalena Nowicka
Projekt The Room to możliwość wejścia do pokoju nr 40, w którym relacje elementów ulegają zachwianiu, a ich wielkości - zaburzeniom. Zaistnienie umieszczonego w tej przestrzeni artefaktu sprowokowane zostało pracą zespołu młodych twórców - studentów Szkoły Filmowej w Łodzi - w ramach ustalonego systemu komunikacji. Obiekt wraz z obrazami mieszają się z wyobrażeniami, symulacjami i pozorują samych siebie.
Praca realizowana w ramach badań statutowych Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.
Pure Research Studio / Łódź, ul. 6 Sierpnia 5, II p., pokój nr 40
Wernisaż 04.06.2022 g. 18:30 / wystawa dostępna 11, 12, 18, 19, 25, 26 czerwca w godz. 17-18
linki do informacji o wydarzeniu:
strona Fotofestiwalu 2022
strona Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
wydarzenie na Facebooku
Proces
Koncepcja wystawy narodziła się podczas zajęć Fotografia jako sztuka na niestacjonarnych studiach magisterskich w Katedrze Fotografii łódzkiej Szkoły Filmowej.
Wystawa miała wyłonić się z obrazów robionych przez studentów na zasadzie odpowiedzi na fotografie wykonane przez innych autorów. Koncepcja ta wynikła z dużej różnorodności stylistyk, które reprezentowali członkowie grupy. Startem był zestaw 12 obrazów wykonanych przez każdego w grupie i do nich należało się odnieść tworząc kolejne fotografie. Stworzyły się w ten sposób łańcuchy skojarzeń, łączące się pod różnymi względami. Obrazy były przynoszone jako wydruki i układaliśmy je, na bieżąco modyfikując i uzupełniając ścieżki. Praca na wydrukach umożliwiła wyobrażenie sobie potrzebnej do wyłonionych z ok 60 prac 31 fotografii, była niezbędna w określeniu skali - wybraliśmy 1:9. Pomimo, że wydruki były różnej wielkości, omawialiśmy docelowe formaty, równolegle tworząc wizualizację w programie Miro.
Po ustaleniu skali zaprojektowałam galerię, tak aby była rozbieralna i wielokrotnego użytku i mogła posłużyć do innych ekspozycji. Podłogę wykonana została z wydruku fotograficznego przyklejonego do płyty PVC, imitującego surową w charakterze, betonową wylewkę. Podobną podłogę użyłam rok wcześniej do mojej pracy - obiektu 1:9 i wydawało mi się to dobrym rozwiązaniem. Tu jednak powierzchnia była większa i choć na żywo prezentowało się to bardzo dobrze, to na dokumentacji fotograficznej okazało się, że w równomiernym, jasnym, bezcieniowym oświetleniu wygląda ona nieco sztucznie, jak wklejona w programie graficznym faktura. To naprowadziło mnie na inne rozwiązania, na powierzchnie wchodzące w relację z otoczeniem, odbijające je.
Jako kuratorka miałam ostateczne zdanie co do wielkości i kolejności obrazów. Wspólnie ustaliliśmy, że będą to imitacje aludibondu i że galeria będzie biała. Studenci zaproponowali tytuły wystawy, z których The Room wydał mi się najtrafniejszy ze względu na półprywatny charakter przestrzeni, w której model miał zafunkcjonować. Studenci opracowali materiały graficzne (Julia Kilkica) oraz multimedialne materiały promocyjne (Magdalena Nowicka) i pomogli w promocji w mediach społecznościowych.
Dokumentację ekspozycji wykonałam przy świetle rozproszonym. Podczas wernisażu światło było inne - wpadało jedynie przez otwór drzwiowy, co dostatecznie oświetlało wnętrze galerii, ale pomieszczenie tonęło w półmroku.
Fotorelacja z otwarcia, fot. Kamila Winnicka / Fundacja Działania